top of page

Hur du blir en bättre storyteller - 7 tips


Målning av varg i snö

"Vet du varför de kallas isvargar?" frågar min man och lutar sig framåt så att hans ansikte är alldeles framför sjuåringens. De sitter tysta och ser på varandra i några sekunder.

Min son skakar nästan omärkligt på huvudet. Hans ögon är stora och munnen halvöppen. De sitter vid fönstret i en tågkupé med fjäll som passerar utanför, men sonen lägger inte märke till någonting utanför kupén. Han släpper inte min man med blicken för en sekund, utan sitter stilla och suger i sig varje ord.

"Jo, därför att när de är i närheten så känner man en iskyla, som sprider sig i kroppen ju närmare de kommer."

Den i stunden påhittade berättelsen om isvargarna, som min man tog till för att underhålla barnet på en lång tågresa, var fullkomligt hypnotiserande. Jag har ofta tänkt att bara ett barn kan påverkas i sådan grad av en berättelse, men det stämmer inte. Även vi vuxna blir sugna in i en berättelse, det kan vara i en film eller serie, en bok eller i verkliga livet.

Det kan också vara lätt att tro att de som klarar av att fängsla andra med sina talade ord har berättandets gåva, att det är något de begåvats med och som inte vem som helst kan klara av. Men det är inte heller sant - vi kan alla bli bättre på att berätta, det finns saker vi vet fungerar för att fånga våra åhörares fulla uppmärksamhet. Här kommer några tips du kan ta till för att nå fram, övertyga, vinna sympati eller få andra att agera. Använd dem på nästa dragning på jobbet, i ett bröllopstal eller varför inte i klassrummet eller för barnen hemma?

1. Hoppa rakt in i berättelsen

Dumpa inledningen, ”jag tänkte berätta om den gången jag…” och starta där det är som mest spännande, där något står på spel. Då fångar du dina lyssnare. Enligt den traditionella narrativa kurvan (se bild nedan) så består en berättelse av en bakgrund, en situation (Act 1) Sedan stiger spänningen, något inträffar, ett problem eller komplikation. (Act 2) Nästa steg innebär klimax, det är här vår hjälte möter draken, eller konfronterar chefen. (Act 3) Det är här vi ska hoppa in, det är här vi börjar, strax innan skiten träffar fläkten.

I The Moth, storytellingproffsen, börjar de nästan alltid på det sättet, och det fängslar. Sedan kan vi gå tillbaka och förklara hur vi hamnat där, och vi kan gå framåt och berätta hur det hela utspelade sig, och slutade. Men börja mitt i handlingen, genom att definiera var du befinner dig, när det här utspelar sig och berätta sedan gärna någon detalj som får lyssnaren att landa på platsen med dig, och se den framför sig.

Freitags narrativa kurva

2. Memorera alltid din första och din sista mening

En kraftfull inledning är helt avgörande för hur intresserade dina lyssnare kommer att vara. Här ska du inte tveka, inledningen ska sitta, helt enkelt. Vad som kommer därefter ska inte vara memorerat, här är det bra om du har egna bilder, eller en väg du tar dig fram på och där du berättar vad du ser och vad som händer, då blir det spännande som i en film. Men sedan, när det är dags för avslutet, då ska du kunna det utantill, och inte tveka eller improvisera. Vet du hur din berättelse avslutas så vet du hela tiden var du är på väg, och du riskerar inte att missa poängen med din berättelse. Första och sista meningen ska du kunna helt utantill, dra nytta av det intryck en stark inledning och avslutning har på lyssnarna.

3. Se till att ha rätt mängd detaljer i din berättelse

Välj omsorgsfullt ut de betydelsefulla detaljerna, de som effektivt beskriver var du är eller vad som händer. Så att du skapar en tydlig bild för dina lyssnare. Om du har med för många detaljer tröttnar de, om du har för få, eller fel detaljer har de ingen bild av var du befinner dig. Lägg ner lite extra tid på att hitta de rätta detaljerna. Det får din story att lyfta och nå fram.

4. Fokusera ditt berättande för en grupp enligt principen ’en person - en tanke’

När du talar till en grupp bör du fokusera på en person i taget, i fyra till sju sekunder. Försök knyta an till personen du ser på, sväva inte med blicken över gruppen som en fyr, utan se till att du får kontakt med individuella personer. En bra idé kan också vara om du gör en ur publiken till en person i din berättelse, om det kan ske på ett naturligt och lättsamt sätt.

5. Våga vara poetisk

Använd färre ord. Det kan göra ett kraftigare intryck, om de är sammanfogade på ett effektfullt sätt. Det är kanske inte nödvändigt att vara så fåordig som Hemingway i sin berömda sexordsberättelse: “For sale: baby shoes, never worn,” men det kan göra din berättelse mer tydlig och effektiv om du stryker onödiga ord och filar på formuleringarna.

6. Använd dig av tystnad för att understryka och betona

Var inte rädd för att vara tyst, det skapar rum för att lyssnaren ska ta in det som just blivit sagt, och ger större fokus på det som kommer efteråt. Och framför allt ger det utrymme till lyssnarens egna tolkningar, till associationer, igenkännanden och egna minnen och berättelser, och på så sätt byggs en bro mellan er.

7. Ha koll på din publik, ditt syfte, och ditt budskap

Genom att veta vem eller vilka du har framför dig, och om du har klart för dig vilket budskap du vill förmedla, och varför, ökar du möjligheterna för att nå önskat resultat.

Referenser: Harvard Business review: A refresh on storytelling 101 av JD Schramm

Utvalda inlägg
Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page